اخبار و رودیدادها

Islamic Centre Of England


خلاصه :

.

 
 تاريخچه مرکز

مرکز اسلامی انگليس محلي است براي عبادت و برپاييي شعائر ديني، منبري براي نشر و تبليغ معارف اسلامي، جايگاهي براي آموزش و تربيت شيفتگان آموزه هاي اصيل اسلامي و مکاني براي گردهمايي علمي و فرهنگي و نيز پايگاهي براي تجمع خانواده ها براي تقويت روابط اجتماعي. اين مرکز همزمان با مبعث نبوي و با حضور با شکوه مسئولان و شخصيت هاي فرهنگي و اجتماعي ايرانی و انگيسی و ساير کشورهاي اسلامي و همچنين اقشار مختلف مردم در سال 1377 هجري شمسي برابر با 1419 هجري قمري و مصادف با 1998 ميلادي رسما به عنوان يک موسسه خيريه آغاز به کار نمود.

 مشاهده دوره های آموزشی اسلامی

 

 مختصری درباره تاریخچه اسلام در بريتانيا

در حال حاضر تقريبـاً 3 ميليون مسلمان در بريتانيا زندگي مي کنند که بزرگترين اقليت مذهبي را در بريتانيا تشكيل مي دهند.
مسلمانان نخستين بار در سال 710 ميلادي از شمال آفريقا وارد اروپا شدند . تاريخ حضور بارز مسلمانان در انگلستان و برخي کشورهاي ديگر اروپا به اوايل قرن نوزدهم ميلادي باز مي گردد ، زماني که دانشجويان مسلمان از بعضي کشورها جهت تحصيل به اروپا اعزام شدند و تقريبا همزمان گروههايي از مسلمانان کارگر براي کار در بنادر و کارخانجات در پي دوران استعماري ، وارد اين کشورها شدند.
در نيمه اول قرن بيستم مسلمانان از شبه قاره هند به بريتانيا مهاجرت كردند. دامنه اين مهاجرت در دهه‏هاى پنجاه و هفتاد گسترش يافت. ضمنا اين دوران، شاهد مهاجرتهايى از جزاير هند غربى و درياى كارائيب (آمريكاى مركزى) بود. در ميان آنها، تعدادى از مسلمانانى بودند كه از كشورهايى مانند جامائيكا آمده بودند و به همين جهت درصد مهمى از جامعه بريتانيايى را امروزه غير سفيدها را تشكيل مى‏دهند.
عده‏اى از مسلمانان به طور طبيعى، براى اداى فريضه نماز، نمازخانه‏ها و مساجدي برپا کردند.
در کنار آن مساجد که به عنوان مراكزى براى اجتماعات و انجام مراسم عبادي و ديني و احيانا گذران اوقات فراغت ‏مورد استفاده قرار مي گرفتند، به تدريج نهادهاي فرهنگي ديگري نيز از قبيل سازمانها و مراکز اسلامى، مدارس اسلامى ، مؤسسات و هياتهاى خيريه تاسيس گرديدند که در حال حاضر تعداد آنها در کل انگلستان در حدود ده هزار مسجد ، مؤسسه ، مرکز و مدرسه بوده که از اين تعداد قريب دو هزار تاي آن در شهر لندن مستقر مي باشد .
با اينکه دولت ‏بريتانيا اسلام را به عنوان يك دين به رسميت نمى‏شناسد و تنها دين به رسميت‏ شناخته شده، مسيحيت پروتستانى انجيلى است، اما با اين حال طى سه دهه اخير، مسلمانان تلاش كرده ‏اند تا فعاليتشان را سازماندهى نمايند.
شايد اولين تلاش جدى براى جمع آورى آراى مسلمانان، در سال 1997 بود; به طورى كه تلاش چهره‏ هاى سرشناس مسلمان از تمامى گرايشات و وابستگيها به ثمر نشست و در 23 نوامبر 97، تشكيل پارلمان اسلامى بريتانيا اعلام شد.
طى سال هاي اخير، مسلمانان در صحنه سياسى بريتانيا، به صورت فعال تري ظاهر شده اند. اين فعاليت در گذشته بيشتر به شوراهاى شهردارى و محلى محدود مى‏شد، اما اكنون تعد‏ادى از آنها به پارلمان راه يافته‏اند و به عضويت مجلس عوام و اعيان (لردها) درآمده ‏اند.


 سایر مراکز اسلامی در بریتانیا

مرکز اسلامی منچستر

مرکز اسلامی نیوکاسل

مرکز اسلامی بیرمنگهام

مرکز اسلامی گلاسکو (الهدی)

www.ic-el.com

www.ic-el.com/en

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران