آموزش و مقالات

مصاحبه با رتبه ۱۲۲ کنکور تجربی سال ۱۴۰۲


خلاصه :

مصاحبه کننده :کوثر مقنی زاده -پایه دهم

لطفا خودتون رو معرفی بفرمایید:

آزاده مکبر هستم از فارغ التحصیلان دبیرستان تزکیه، رتبه 122 کنکور تجربی سال 1402

که در رشته پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدم .

چه توصیه ای به دانش آموزان دبیرستانی می کنید ؟ پیشنهاد می کنم کتاب تستهایی مختلفی رو حل کنند و به یک منبع خاص بسنده نکنند. من در پایه دهم و یازدهم از یک تا دو منبع برای تست زدن استفاده می کردم. ولی اگر به عقب برگردم ترجیح می دهم سه الی چهار منبع برای تست زدن استفاده کنم ،اینجوری کار دوازدهم بچه ها خیلی سبک می شه. چون پایه دوازدهم اینقدر فشار درس و کار زیاد هست که اگر یک مبحث هم از بقیه جلوتر باشید خیلی  کمکتون می کنه چه برسه به اینکه کاملا مسلط باشید و یک پایه ای رو خوب یاد گرفته باشید.

در مورد شیوه مطالعاتی درس زیست شناسی توصیه می کنم حتما پیش خوانی داشته باشید، چون پیشخوانی یادگیری را عمیق تر می کند .درصدهام برای دروسی که پیش خوانی می کردم بالای 70 درصد بود. ولی برای دروسی که پیشخوانی نمی کردم باید بیشتر تلاش می کردم تا درصدهام بالا بیاید. توی زیست 4 ـ 5 منبع رو زده بودم ،اول مطالب رو دوره می کردم و مثال هایی که سر کلاس حل شده بود رو مجددا دوره می کردم و بعد براساس حفظیاتم تست می زدم.

ریاضی هم همین گونه بود، سوالاتی را که در مدرسه کار کرده بودیم و تست زده بودیم در منزل مجددا تمرین می کردم. چون سرعت محاسباتم خیلی خوب بود و در محاسبات شیمی موفق بودم در مورد حفظیاتش هم وقت می گذاشتم و در این درس هم درصد خوبی داشتم. به قول دبیر شیمی سال دوازدهم که می گفتن: درس شیمی رو بجوید یعنی اینقدر شیمی نکات دقیقی دار که باید به خوبی و با دقت مطالعه کنید. توصیه ای که خیلی موثره و پیشنهاد می کنم  برای شیمی تست شبانه بزنید.

ساعات مطالعه تون چقدر بود؟

سال دوازدهم در ساعات مدرسه حدود 4 تا 5 ساعت و روزهای تعطیل 10 تا 12 ساعت

درصدهای کنکورتون برای هر درس به چه صورت بوده؟

درصدهای کنکور به شرح زیر بوده : ریاضی 35 درصد، شیمی 52  درصد، فیزیک 75  درصد ، زیست 78 درصد

بهترین منبعی که برای تست زدن استفاده می کردید چه بوده است؟

در زیست شناسی :خیلی سبزـ پینوکیو ـ آی کیو جامع 

فیزیک: خیلی سبز   ریاضی: خوشخوان  شیمی: مبتکران 

 در دوران تحصیل تون در دبیرستان فقط تمرکزتان روی  درس خواندن بود یا تفریح و سرگرمی های دیگری هم داشتید؟

به کارهای دیگر هم می رسیدم ولی کمتر از گذشته ، حتی مسابقات فوتبال جام جهانی فوتبال ایران  رو هم دنبال می کردم و مدرسه هم برای دیدن بازی ها در کنار هم اردو گذاشته بود. در هفته یک ساعت فیلم می دیدم.

تفریحاتم طوری بود که زمانبر نباشد و مانع درس خواندن نشود. مثلا بعضی از تفریحات یک ساعت است ولی مشغولیت ذهنی آن بیشتر بود پس سعی می کردم تفریحی باشد که درگیری فکری نداشته باشد و لذتش در همان لحظه باشد مثلا سریالهای نمایش خانگی را توصیه نمی کنم به این دلیل که خیلی درگیری ذهنی ایجاد می کند  بنابر این تفریح مناسبی برای سال کنکور نیستند. بعضی اوقات تفریح صحبت کردن با مادرم بود و چون به ادبیات علاقه داشتم ، دلنوشته می نوشتم و شعر حافظ میخواندم.

 

چه کتابهایی را خوانده اید و به دیگران هم توصیه می کنید ؟

مردی در تبعید ابدی کتابی مربوط به زندگی ملاصدرا ست که انسان را با دنیای دیگری آشنا می کند و همچنین ناقوسها به صدا در می آیند داستان جالبی دارد. یکی دیگر از کتاب های مفید قابوسنامه هست که پیشنهاد میکنم کلا با ادبیات فارسی دوست بشوید نه در چارچوب دروس آموزشی چون در ادبیات فارسی مطالب دلنشین و عرفانی وجود دارد و به رفع خستگی و حال خوب کمک می کند.

به نظر شما نوجوانان تا قبل از 18 سالگی چه چیزهایی را باید تجربه کنند؟

اول از همه با ورزش کردن  و تغذیه مناسب ،شادابی و نشاطشان را بالا ببرند زبانشان را تقویت کنند تا با سطح زبان قوی و با اعتماد به نفس وارد دانشگاه شوند به این دلیل که خیلی از منابع به زبان اصلی است و گاهی کتاب زبان اصلی با کتاب ترجمه شده فرق می کند. مطالعه ی کتابهای آزاد و گوناگون روی فن بیان و آگاهی افراد و تعامل با دیگران تاثیر دارد.

با آرزوی موفقیت شما

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران