فرهنگی

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه

سخنرانی آقای دکتر دوایی


خلاصه :

۱۳ دی ماه به مناسبت میلاد حضرت زهرا و شهادت سردار سلیمانی از جناب آقای دکتر دوایی دعوت کردیم تا با موضوع زیست فاطمی برایمان صحبت کنند .خلاصه ای از صحبت های ایشان به شرح ذیل بود .

طبق آیه 12 سوره انسان:وَجَزَىٰهُم بِمَا صَبَرُواْ جَنَّةٗ وَحَرِيرٗا  پاداش صبر و دست کشیدن از متعلقاتمان  بهشت و حریر است. به مناسبت روز میلاد حضرت زهرا خود را شامل این آیه کنیم ،به خودمان قول دهیم که دنبال رو اهل بیت پیامبر باشیم و با صبر و حوصله پیش رویم. به جهت پیشگیری از اضطراب و افسردگی و ارتقاء سلامت روانی خود کارهای مان را نصفه و نیمه رها نکنیم. با خودتان قرارهای قابل اجرا بگذارید و به آن ها پایبند باشید  مثلا هر روز یک صفحه قرآن بخوانید و یا اول سلام باشید و....

هفته ای یکبار با دیگران همدلی کنید و پای درد دل دیگران بنشینید ،صدقه دهید ،نمازتان را اول وقت بخوانید....در زندگی شخصی خود  دنباله رو بما صبروا باشید.سباط عاطفی را تمرین کنید ،ظرف قلبتان را بزرگتر کنید، انتظاراتتان را کم کنید و قدرت تحملتان را بالا ببرید انتظار نداشته باشید که کائنات همیشه طبق خواسته شما عمل کنند.

خداوند در آیه 3 سوره انسان می فرمایند: ما راه را نشان دادیم می خواهید سپاس گزار باشید، می خواهید نباشید،یعنی یک دو راهیست .اگر سپاس گزار باشید مشمول آیه و بما صبروا خواهید شد .

مراقب انسانهای خوب اطرافتان باشید و با آنها تعامل کنید از اطرافیان خصوصا نزدیکانتان تشکر کنید .با الگوگیری از حضرت زهرا ام ابیها بودن را تمرین کنید .ام ابیها بودن یعنی مادر پدر بودن ،مادر منافع فرزندش را بر خودش ترجیح می دهد یک دختر زمانی ام ابیها می شود که منافع پدر را بر خودش ترجیح دهد و این حس دوست داشتن و مراقبت از پدر حتی اگر بر وفق مراد شما عمل نکند یعنی سپاسگزاری از پدر .برای سپاسگزاری از سردار سلیمانی  در راستای اهدافش حرکت کنیم. در مباحث روان شناسی فرضی داریم که هر شخص برآیند پنج نفریست  که بیشتر با آن ها تعامل دارد اما با تغییر هر نفر هشتاد درصد شخصیت فرد تغییر می کند لذا با اشخاصی تعامل کنید که با اخلاق و دینمدار باشند .برای اینکه صبر و سپاسگزاری را بیشتر تمرین کنید و بهداشت روانی خود را ارتقاء دهید ، برنامه داشته باشید و با دوستانتان قرار بگذارید که در جهت انجام مستمر این امورات یکدیگر را همراهی کنید  :

شنبه :در محل کارتان(مدرسه) از یک نفر سپاسگزاری کنید .یکشنبه : از حواس پنج گانه خودتان سپاسگزاری کنید .دوشنبه :از کسی که در زندگی از شما ایراد گرفته سپاسگزاری کنید .سه شنبه : از کسی تشکر کنید که اصلاً چنین انتظاری نداشته .چهارشنبه :کاری برای یک نفر انجام دهید کمک رسانی کنید.پنج شنبه : روز تشکر از عزیزترین هایتان است .جمعه :روز سپاسگزای خاص از خداوند ،امام زمان ،مملکتمان و کسانیست که معنی زندگی ما هستند .پروردگارا اگر ندانستیم از تو چه بخواهیم و از درخواست خودمان حیران بودیم، تو ما را به آنچه صلاح است رهنمون باش و دلمان را به آنچه رستگاری و آرامش است برسان خداوندا با ما از روی عفو و کرامتت رفتار کن و نه از روی عدالتت.خدایا تو آنی هستی که من دوستت دارم کاری کن که من بیشتر دوستت داشته باشم .

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

دختران